استاندارِ آنلاین

نهاد اسماعیلی منش-فرهنگ پاسخگویی به جوامع پیشرفته تعلق دارد که هرکسی که مسیول است باید در مقابل مسیولیتی که دارد پاسخگو باشد. حتی اگر در وظایف خود کوتاهی کرده و  یا دیگران برای او ابهامی ایجاد کرده باشند باید به سوالات آنان جواب دهد. بر همین اساس، فرهنگ پاسخگویی اگر جا بیفتد جامعه به سمت […]

نهاد اسماعیلی منش-فرهنگ پاسخگویی به جوامع پیشرفته تعلق دارد که هرکسی که مسیول است باید در مقابل مسیولیتی که دارد پاسخگو باشد. حتی اگر در وظایف خود کوتاهی کرده و  یا دیگران برای او ابهامی ایجاد کرده باشند باید به سوالات آنان جواب دهد.

بر همین اساس، فرهنگ پاسخگویی اگر جا بیفتد جامعه به سمت تعالی پیش می‏رود و جامعه دارای اخلاق پسندیده‌‏تری خواهد شد.

البته پاسخگویی مسیولان و مقامات حد و حدود خاص خود را دارد و مسیول صرفاً در برابر وظایفی که به او سپرده شده  باید پاسخگو باشد.

هدف از طرح این مقدمه این است که سید محمد رضا موالی‌زاده استاندار خوزستان از بدو آغاز پذیرش مسیولیت در استان خوزستان خود  را موظف دانسته که هم در فضای واقعی و هم در فضای مجازی پاسخگوی سوالات و دغدغه‌های مردم باشد رویه‌ای که تا کنون از هیچ مسیول و استانداری در خوزستان باب نبود و این حرکت سطح جدیدی از ارتباطات «مسیول با مردم» را رقم زد.

قطعاً هر رویداد و رخدادی نظرات موافق و مخالفی را به دنبال خواهد داشت، و چه بسا شنیدن نقد و حتی اعتراض می‌تواند به ارتقای کار کمک کند و این موضوع  حتی در قانون اساسی هم جایگاه دارد.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقد هستند آقای استاندار نباید در فضای مجازی وقت خود را صرف پاسخ به نظرات مطرح شده در فضای مجازی کند و این مهم باید توسط مشاوران رسانه‌ای وی انجام شود.

اما برخی دیگر  از  رویه جدید آقای استاندار استقبال کرده و می‌گویند: بحث و تبادل نظر همچنین لحن و ادبیات  استاندار در شبکه‌های اجتماعی  ضمن اینکه فاصله مسیول با مردم را کم کرده سبب شده استاندار هم در جریان برخی موضوعات قرار بگیرد و هم درک ملموس‌تری از مسایل و مشکلات فعلی جامعه داشته باشد.

این در حالی است که بسیاری از مسیولان با وجود اینکه در فضای مجازی حضور دارند اما معمولاً در برابر طرح مسایل و انتقادات  جامعه سکوت کرده و نظاره‌گر هستند و حتی حاضر نیستند در خصوص عملکرد خود توضیح دهند.

البته رویه «فروشنده-مشتری» را  برخی مسیولان ما سالهاست در اختیار گرفته‌اند و مانند فروشنده‌ قدیمی بازار که دغدغه بیات کالای خود را ندارد با زبان بی زبانی می‌گویند: همینی اکه هست می‏خواهی ببر می‏خواهی نبر!!!

در حالی‌که خریداران حق دارند از فروشندگان  در مورد  کالا و خدماتی که ارایه می‌دهند سوال کنند که اگر کالا یا خدمات آن‌ها کاستی داشته باشد باید با دادن عین آن، از معیوب بودن کالای خود عذرخواهی کنند.

حالا که مسیولی پیدا شده که هم خود را پاسخگو می‌داند و هم ذیل هر پاسخی که می‌دهد عنوان می‌کند«خادم مردم خوزستان» چرا باید این مهم را به مشاوران خود تفویض دهد؟ مشاور، مشاوره می‌دهد  اما سخنگوی مسیول نیست! و نمی‌تواند پاسخ درخوری دهد و یا تصمیمی اتخاذ کند.

وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند: اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رییس فضای مجازی کشور می‌شدم» این بیانات اهمیت فضای مجازی را نشان می‌دهد.

ایشان در ادامه می‌افزایند:  ممکن است در فضای مجازی یک تحلیل غلط، یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مساله مردم را دچار اضطراب و تردید و ترس کند. این چیزها امنیت روانی جامعه را از بین می برد. در بحث امنیت این مساله مهم است و مسیولیت مسیولان کشور همچنانی که امنیت کشور و کوچه و بازار و خانه های مردم را حفظ می کنند این است که امنیت روانی مردم را هم حفظ کنند.

لذا  وقتی که مردم مطالبات خود را در فضای مجازی بیان می‌کنند، مسیولان باید بشنوند. نباید در مقابل درخواست مردم سکوت کنند! پس اجازه بدیم فرهنگ پاسخگویی در استان ما فتح‌بابی شود برای پاسخگو کردن مسیولانی که کرسی مدیریت را ارث پدری می‌دانند و نه محلی برای خدمت به مردم!